کد مطلب:34184
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:3
در روايت است كه حضرت علي(ع) در پاسخ به مردي كه سؤالي به تمسخر پرسيده بود به «عمر سعد» ـ كه آن زمان تازه راه افتاده بود ـ اشاره كرده و خبر دادهاند كه: فرزند تو قاتل پسر من حسين(ع) است. با توجه به اين نكته و عطف به اين كه سرنوشت اين فرد و امثال او، از قبل تعيين شده بوده، نقش «اختيار» را تشريح فرماييد. با فرض اينكه كسي چون «عمر سعد» يا «شمر» از راهي كه در آن بودند باز ميگشتند، با توجّه به آن كه قضاي الهي بر شهادت امام حسين(ع) قرار گرفته بود، آيا اين اتّفاق نميافتاد؟
مخاطب به اين كلام «سعد وقاص» ـ پدر عمر سعد ـ بوده است اخبار و احاديث از پيامبر اكرم(ص) و اميرالمؤمنين(ع) دربارة شهادت سيدالشهداء(ع) بسيار است اين شبههاي كه مطرح كردهايد همان شبهة جبريّه است كه در شعر منسوب به خيّام نيز آمده است.
علم ازلي، علّت عصيان گفتن نزد عقلا زغايت جهل بود
علم الهي به اين كه عمر سعد يا شمر قاتل سيّد الشهداء(ع) است سبب سلب اختيار آنها و اجبار آنها بر قتل نميشود و اصلاً علم الهي تعلّق گرفته است به اين كه: عمل قتل در آنها به اراده و اختيار خودشان صادر شود و قتل و فعلي كه به اراده و اختيار صادر نشود، متعلّق علم نيست و واقع نشده است. به هر حال ما به بداهت ميدانيم كه «عمر سعد» و «شمر» و هر ظالم و شخص عادل همه به اراده و اختيار عمل ميكنند چنان كه بر حسب اخبار متواتر هم ميدانيم شهادت آن حضرت (ع) و قتل آن حضرت توسط قتلة آن حضرت نيز از پيش به وسيلة اخبار پيامبر اكرم و اميرالمؤمنين ـ عليهماالسلام ـ معلوم و مسلّم بوده است.
معارف دين
آيةالله لطف الله صافي گلپايگاني
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.